you will always be a part of me.

Det går inte en dag utan att du finns i mina tankar. Många tror att det här är en lätt sak att gå igenom och att det "bara" var en mormor som gick bort av sin ålder. Men så är inte fallet, min mormor var så mycket mer för mig och hon dog inte av sina 75 år här i livet utan av en jävla sjukdom, cancer! och jag hatar det mer än allt att hon fick tillbaka den efter att ha haft det för fyra år sen i magen.
Ni som inte orkar ta del i det här och läsa, skippa det för jag behöver bara skriva av mig.

Allt började den 19 mars 2011.
Det var på pappas födelsedag och mamma kommer in och väcker mig med gråten i halsen om att mormor har fått en hjärntumör. Vad säger man? och hur ska man bete sig. Det vet jag inte än idag för det finns ingen hjälp.
Hon opererades och hon piggna på sig fort efteråt. Hon var hemma under påsken och vi grillade och vi alla trodde nog att allting var bra eftersom hon var så ovanligt pigg.
Men sen kommer de dagarna hon var tvungen att åka tillbaka till sjukhuset för återbesök och hon blev kvar några dagar och vi skulle åka och hämta hem henne då vi fick beskedet att det hade spridit sig till lungorna. Läkaren sa att han inte kunde säga om hon skulle överleva till Augusti då hon ville vara med när Emma skulle få sin lilla pojk. Vi alla blev ställda där inne på sjukhuset och tårarna kunde inte längre hållas inne, jag brast ut i hennes famn där hon låg på sjukhus sängen. Just i den stunden så visste nog ingen av oss vad vi skulle säga eller göra.
Men vi alla stöttade henne och gjorde allt det hon ville, jag skulle ha kunnat göra så mycket mer om jag hade kunnat. Ta bort den där hemska sjukdomen som skulle ta min mormor ifrån mig. En person som har cancer syns inte alltid på utsidan, självklart så syns det mer och mer mot slutet och efter all cellgiftbehandlingar då håret oftast lossnar och illamåendet kommer. Mormor klarade inte av cellgifterna så hon fick sluta äta dom så det ända som fanns att göra var att ge henne morfin tabletter för smärtan och andra medeciner för det övriga sakerna.
Vi fick även reda på att hjärntumören hade kommit tillbaka och hade redan då blivit två centimeter på inte så lång tid så det var efter det strålbehandligen började och även om man visste att det bara kommer att gå åt ett håll så vill man ändå hoppas att det ska bli bra och man trodde att hon skulle klara sig kanske iallafall ett år till. Trots att mormor hade hemtjänst så var vi alltid där hos henne och hjälpte till. Jag kan än idag se henne sitta där i köket och skratta och som hon hade väntat på mig ibland när jag inte varit där under helgen då jag tillbringade min tid med Johan. Under den här tiden så var jag i Turkiet och jag var så rädd att hon skulle bli sämre och att jag inte kunde ta mig hem till henne. Men när jag kom hem så hade hon överraskat med smörgåstårta och underbara människor. Jag var så otroligt glad när jag såg hur pigg hon var och kunde gå så bra igen. Men bara någon dag efter så fick vi åka in med henne till Akuten och efter det hamnade hon på Tallmon i Skutskär. Hon skulle vara på kortis och få komma hem snart igen. Ja hon kom hem men efter det så kunde hon aldrig mer gå, hon blev liggandes i sängen och jag led av att se henne. Vi hade alltid folk där, vi bakade och kollade på filmer sen vi var små.. allt för att lätta upp stämningen. Jag målade även om en del möbler hos henne medans hon var pigg och kunde gå med rullatorn, hon själv fick också hjälpa till med en byrå som hon var överlycklig av att få göra.

De tre sista veckorna i hennes liv så sov jag och min moster där varje natt och vakade vid hennes sida. Och självklart var de andra närmaste också där hela dagar och kvällar. Jag vet att folk sa till mig att jag skulle gå ut, tänka på annat, göra andra saker men jag ville inte. Jag hade bestämt mig för att vara där så mycket jag kunde och självklart tyckte jag att det var hemskt jobbigt och man bröt ihop vissa kvällar men jag vet att om jag inte hade varit där så mycket som jag var så hade jag ångrat mig nu i efterhand. De sista fyra dagarna så tappade hon talet och kunde inte heller röra mer än huvudet. Och den blick hon gav mig och den där hemska paniken i henne kommer att sitta kvar i mig och även om man fick panik själv och bara ville gråta så måste man bita ihop, lägga sin kind mot hennes och säga att allt blir bra. Att se en människa ligga och ha ont men inte kan tala om vart är nog det värsta jag någonsin sett.
Natten den 17 Oktober så somnade hon in, klockan halv två på natten så lämnade hon oss för alltid. Jag kan inte ens idag förstå att jag stod bredvid sängen där min mormor låg död. Vi klädde henne i hennes fina danskläder och gjorde henne fin. Det har varit jobbiga måndader men ändå så otroligt fina, även om du var sjuk så var du så levande. Vi gjorde saker, pratade om saker ingen annan vet. När jag var arg, ledsen eller bara ville komma bort från allt så blev allting bra när jag kom hem till dig. Du gjorde mig glad och gav mig ny energi. 
Det här är bara en liten del av allt men nu kanske ni som inte förstår mig när jag har mina dåliga dagar och säger att jag saknar henne kan förstå lite bättre. För hon var inte "bara" den där mormorn som gick bort av sin ålder!

Jag vet att jag talar för alla inom min släkt när jag skriver allt det här för dom har gått igenom precis samma sak och jag tycker vi alla har varit starka under den här tiden.
Och till dig mormor så vill jag tacka för alla dom här åren jag har fått med dig, du har gett mig mycket och jag har uppskattat varje stund med dig. En dag ses vi igen och jag hoppas att du står där och tar emot mig när det är dags. Och snälla, hjälp mig de dagar när allting känns meningslöst och ge mig den där energin som du alltid gav mig.
Jag älskar dig mer än vad ord någonsin kan beskriva och du kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta. Du är saknad men aldrig glömd. ♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0